Železničné.info pro PDA Železničné.info pro PDA - 01.06. 2024
Home | Top 10 | Vyhľadávanie |
Rzne informcie
Architektúra našich staníc (5.)
Peter, 09.06.2011 (11763 prečítané)

Piata časť seriálu o architektúre našich staníc bude patriť miestnym tratiam postaveným na území Slovenska. Zameriam sa na tie, na ktorých boli železničné objekty postavené v železničnom štýle MÁV. Viaceré výpravné budovy existujú dodnes, niektorých vzhľad bol za tie roky mierne pozmenený.

Pre miestne trate MÁV, ktorých sa i na území Slovenska vybudovalo do roku 1918 mnoho boli v roku 1896 vypracované typové projekty, podľa ktorých sa postupovalo pri výstavbe železničných objektov. Pre výpravné budovy boli vypracované projekty pre štyri základné kategórie, ale rôznym kombinovaním a rozširovaním sa mohla veľkosť a vzhľad objektov líšiť.
 
Vo väčších mestách, resp. staniciach na miestnych tratiach sa stavali výpravné budovy I. kategórie. Tieto mali k základnému jednoposchodovému objektu pristavané bočné krídla a prípadne boli rozšírené o zastrešené verandy. Čím o menšiu stanicu (mesto, obec) išlo, tým menšia výpravná budova bola v stanici postavená. V najmenších staničkách sa stavali len malé prízemné výpravné budovy IV. kategórie. Tak ako na hlavných tratiach, plnili výpravné budovy na miestnych tratiach dopravné, a tiež sociálne funkcie. Vo výpravnej budove boli služobné priestory určené pre železničný personál (dopravná kancelária, pokladňa), pre cestujúcich (čakáreň) a obytné priestory pre železničný personál (kuchyňa, izba).  
 
Rad A. I. kategória prijímacej (výpravnej) budovy
(pôdorys prízemia)
 Železničný štýl MÁV
1. I. a II. kategória – čakáreň, 2. III. kategória – čakáreň, 3. vestibul,
4. pokladňa a dopravná kancelária, 5. príjem a výdaj batožín,
6. miestnosť pre náradie, 7. veranda
 
(pôdorys poschodia)
Železničný štýl MÁV 
1. obývacia izba, 2. kuchyňa, 3. špajza, 4. záchod
  
Rad B. II. kategória prijímacej budovy
(pôdorys prízemia)
 Železničný štýl MÁV
1. I. a II. kategória – čakáreň, 2. III. kategória – čakáreň, 3. vestibul,
4. pokladňa a dopravná kancelária, 5. miestnosť pre náradie, 6. veranda
  
(pôdorys poschodia)
 Železničný štýl MÁV
1. garsónka, 2. obývacia izba, 3. predizba,
4. kuchyňa, 5. špajza, 6. záchod
 
Červená Skala (172/173)
Železničný štýl MÁV
 
Vráble (151)
Železničný štýl MÁV
 
Nová Baňa (150)
Železničný štýl MÁV
 
Žarnovica (150)
Železničný štýl MÁV
 
Revúca (165)
Železničný štýl MÁV
 
Muráň (165)
Železničný štýl MÁV
 
Rad C. III. kategória prijímacej budovy
(pôdorys prízemia)
 Železničný štýl MÁV
1. I. a II. kategória – čakáreň, 2. III. kategória – čakáreň,
3. pokladňa a dopravná kancelária, 4. veranda.
 
Poschodová výpravná budova v štýle MÁV (zdroj: 1)
Železničný štýl MÁV
  
(pôdorys poschodia)
Železničný štýl MÁV 
1. obývacia izba, 2. predizba, 3. kuchyňa, 4. špajza, 5. záchod
 
Nová Maša (172)
Železničný štýl MÁV
 
Breznička (162)
Železničný štýl MÁV
 
Breznička (162) - z ulice
Železničný štýl MÁV
 
Pohronská Polhora (174)
Železničný štýl MÁV
 
Halič
Železničný štýl MÁV
 
Lubeník (165) - dnes už neexistuje
Železničný štýl MÁV
  
Rad D. IV. kategória prijímacej budovy
(pôdorys)
 Železničný štýl MÁV
1. I. a II. kategória – čakáreň, 2. pokladňa a dopravná kancelária,
4. veranda, 5. obývacia izba, 6. kuchyňa
 
Hucín (165)
Železničný štýl MÁV
 
Zlatno (162)
Železničný štýl MÁV
 
Kategórie výpravných budov v štýle MÁV pre miestne trate 
 Železničný štýl MÁV
  
Typové projekty pre ďalšie objekty
 
Skladisko tovaru pre stanice
Železničný štýl MÁV 
 
Pôdorys
Železničný štýl MÁV
 
Výhrevňa s malou vodárňou
Železničný štýl MÁV
 
Železničný štýl MÁV
 
1 - dielňa, 2 - vodáreň, 3 - sklad
Železničný štýl MÁV
  
Pramene: 
  1. KUBÁČEK Jiří, Ing., a kol.: Dejiny železníc na území Slovenska, ŽSR, Bratislava, 1999,
  2. KUBINSZKY Mihály: Régi magyar vasútállomások, Corvina Kiadó, Budapest, 1983.
 

Home